Fra næste år bliver det muligt at rejse gratis rundt i Randers kommune, hvis du har et ungdomskort. I andre kommuner hvor lignende ordning allerede eksisterer, er der et problem; Den bliver ikke brugt nok. Dette vil Randers kommune forsøge at vende om på ved hjælp af internettet.

Af Jakob Haaland Thomsen

Hvis du som ung i landdistrikterne nær Randers ønsker en tur til byens centrum, kan det fremover lade sig gøre ganske kvit og frit. Fra kommunens side er der tilsidesat 400.000.kr årligt til netop dette formål. Umiddelbart lyder det som en lukrativ ordning for de unge, men der hersker et problem i de kommuner, hvor tiltaget allerede er trådt i kraft. De unge aner ikke, at den eksisterer.

I Skanderborg har den gratis transport været tilgængelig i snart fem år. I kommunen er der 1343 unge, der frit kan afbenytte den gratis transport. Alligevel er der kun cirka tre procent der gør det. Dette ærgrer Troels Tofte Hansen, der er mobilitetsplanlægger i kommunen.

“Vi undrer os over, at der ikke er flere, der bruger det. Vi ser generelt ikke så mange brugere som vi havde troet, hvilket er meget ærgerligt”

Taktikken i Randers

Det lave antal brugere i Skanderborg kommune påvirker også tankegangen i Randers. Hvis der ikke er nok unge tilmeldte, vil kommunen satse på online markedsføring. Ifølge Anne Hjortshøj, der er næstformand i landdistriktsudvalget i Randers Kommune, skal kampagnerne placeres i øjenhøjde med de unge. Markedsføringen kommer derfor til at foregå på de sociale medier.

“Der er jo en større målgruppe af de unge, der bruger de sociale medier. Så markedsføringen bliver ikke med annoncer i en fysisk avis, for det bruger de unge jo ikke”

Kampagner på de sociale medier har tidligere set dagens lys i Randers kommune. Dengang var omdrejningspunktet et sæt nye køreplaner, der blev markedsført på blandt andet Instagram og Facebook. Kampagnerne på internettet hjalp dog ikke synderligt, fortæller Anne Hjortshøj.

Trods fortidens fejlslående internetkampagner ændrer planen ikke skikkelse. Online markedsføring er fortsat løsningen. Anne Hjortshøj erkender dog, at kommunen skal gå i tænkeboks, så resultatet bliver bedre end sidst.

“Vi skal tænke os om, når vi markedsføre de her ting. Vi skal sætte os ned og tænke, hvordan får vi informeret folk om, at tingene er som de er. “

Video: